Logopedia on poikkitieteellinen tieteenala, joka tutkii puheen, kielen, kommunikaation ja nielemisen normaalia ja poikkeavaa kehitystä, niiden häiriöitä ja näiden häiriöiden kuntoutusta. Logopedeista valmistuu puheterapeutteja, jotka toimivat monipuolisesti lääkinnällisen kuntoutuksen toteuttajina niin julkisen terveydenhuollon saralla, yksityisyrittäjinä, kuin yksityisen sektorin yrityksissä. Logopedian pääaineesta valmistuu humanististen tieteiden kandidaatteja ja filosofian maistereita. Maisterintutkinnon suoritettuaan logopedi hakee Valviralta oikeutta toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä eli puheterapeuttina.
Logopedian oppiaine aloitti Turun yliopistossa vuonna 2005 ja kuuluu yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan psykologian ja logopedian laitokseen. Logopedian pääaineopinnot koostuvat monipuolisesti teoriaopinnoista, metodiopinnoista, kliinisestä opetuksesta ja harjoitteluista. Opintoihin kuuluu pääaineen opetuksen lisäksi myös lääketieteen, fonetiikan ja psykologian sivuaineopintoja, yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yhteisiä opintoja, sekä jonkin verran myös vapaavalinnaisia kursseja.
Turkuun otetaan vuosittain 33 uutta logopedian opiskelijaa, joista 23 on ensikertalaisia. Uusista opiskelijoista 51% valitaan todistusvalinnan perusteella ja 49% valintakokeella.
Putex ry toimii Turussa logopedian opiskelijoiden edunvalvojana opintoihin liittyen. Hallitukseen nimetään koulutuspoliittinen vastaava, kopo, jonka tehtävänä on osallistua logopedian henkilökunnan kokouksiin opiskelijaedustajana ja täten välittää opiskelijoiden antamaa palautetta opetushenkilökunnalle. Kaiken opiskeluun liittyvän palautteen voi jättää Putex-huoneessa sijaitsevaan kopo – kirjekuoreen tai laittamalla suoraan nykyiselle kopolle sähköpostia. Jokaisen hallituslaisen yhteystiedot löytyvät Hallitus- sivulta.
Kopo kerää lukukauden päätteeksi opiskelijoilta anonyymia palautetta opiskeluun ja Putexin toimintaan liittyen. Sekä hallitus että henkilökunta käyvät palautteen läpi. Tämän jälkeen hallitus kokoustaa oppiainevastaavan kanssa kyselun vastauksista keskustellen mahdollisista ongelmakohdista ja ratkaisuista.