PUHETTA TUKEVA JA KORVAAVA KOMMUNIKAAITIO

Kevät 2020: tentaattori Pia Lindevall

Keväällä 2020 tentti suoritettiin koronavirustilanteen takia poikkeuksellisesti kotona. Tentin alussa ohjeeksi annettiin keksiä kolme esseekysymystä ja vastata niihin. Tässä alla siis opiskelijoiden itse keksimiä kysymysksiä.

  1. Mitkä asiat vaikuttavat ICF-viitekehyksen mukaan AAC keinon valintaan ja miksi AAC keinot eivät aina tule käyttöön?
  2. Mitä eri kompetensseja AAC keinoa käyttävän henkilön tulisi omata?
  3. Jos sinun täytyisi valita AAC materiaalit käytettäväksi sairaalan tehohoito-osastolle mitkä valitsisit ja miksi?
  4. Miten perustelisit lähiympäristölle AAC-keinojen käytön tärkeyttä?
  5. Mitä AAC-keinoja voidaan käyttää muistisairauksista kärsivien asiakkaiden kanssa?
  6. Kerro kahdesta eri AAC keinosta ja vertaile niiden hyviä ja huonoja puolia.
  7. Miten avusteinen ja ei-avusteinen kommunikointi eroaa?
  8. Ketkä tarvitsevat AAC-keinoja?
  9. ALS ja AAC
  10. Miten lukevan, ei-lukevan ja lukemaan oppivan AAC eroaa toisistaan?

Kevät 2019: tentaattori Pia Lindeval

Selitä seuraavat käsitteet:
1. Avusteinen ja ei-avusteinen kommunikaatio
2. Olemuskieli
3. Taivutin
4. Kompensaatiostrategia

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
1. Mitkä asiat vaikuttavat AAC-keinon valintaan (ICF-viitekehys)
2. Miksi AAC-keinot eivät tule käyttöön?
3. Luettele 8 workshopeissa läpikäytyä AAC-keinoa. Kerro niistä kolmesta tarkemmin.
4. Mitä kommunikaatiota helpottavia keinoja voi käyttää sairaalahoidossa akuutissa vaiheessa aikuisilla?

Kevät 2012: tentaattori Eira Jansson-Verkasalo

1. Rettin oireyhtymä 

2. Vastaa lyhyesti
a) strukturoitu odottaminen
b) mihin kolmeen ryhmään AAC asiakkaat jaetaan
c) kumppanistrategiat 

Kevät 2011 

1. Luettele
a) sigsymbolit
b) puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käyttäjien toiminnalliset pääryhmät 

2. Määrittele
a) implisiittinen oppiminen
b) eksplisiittinen oppiminen 

3. Selitä lyhyesti kommunikaation ilmaisumuodot sen eri tasoilla Granlundin ja Olsonin mukaan 

4. Kumppanistrategioiden merkitys keskustelun onnistumiselle AAC-keinoja käyttävän kanssa