LOGOPEDIAN SYVENTÄVÄ KIRJALLINEN KUULUSTELU: KEHITYKSELLISET HÄIRIÖT

Kevät 2024: Tentaattori Kiia Kurila

Kaksi kysymystä tässä muodossa: Kuvaa lyhyesti menetelmä x (esim. narrative-based intervention, kielellinen interventio kouluikäisille kaksikielisille). Mitkä ovat menetelmän pääperiaatteet ja toteutustavat? Millaisille asiakkaille ja millaisten kuntoutustavoitteiden saavuttamiseen menetelmä soveltuu? Millainen on menetelmän teoreettinen viitekehys? Millaiseen tieteelliseen näyttöön menetelmä soveltuu? Vastaa kirjan Treatment of Language Disorder in Children tietojen perusteella.

Yksi kysymys suunnilleen tässä muodossa: Kerro lyhyesti Y:n ja kollegoiden artikkelista Z ja reflektoi, millaiseen kliiniseen tilanteeseen se tarjoaa näyttöä. Miten artikkeli liittyy kirjassa Treatment of Language Disorder in Children esiteltyihin kuntoutusmuotoihin? Miten artikkeli vaikuttaa kirjassa esiteltyjen kuntoutusmuotojen näytön asteeseen?

Syksy 2020 Tenttaattori Elina Mainela-Arnold

1. Sosiaalisen kommunikaation kuntoutuksen pääpiirteet, kohderyhmä, tavoitteet, teoriapohja ja empiirinen perusta.
2. Fonologisen tietoisuuden kuntoutuksen pääpiirteet, kohderyhmä, tavoitteet, teoriapohja ja empiirinen perusta.
3. Toiminnallisen kommunikaation kuntoutuksen pääpiirteet, kohderyhmä, tavoitteet, teoriapohja ja empiirinen perusta.

2020 Tenttaattori Elina Mainela-Arnold

Tenttikysymykset muotoa:

Kuvaile menetelmää x (esim. kohdennettu simulaatiomenetelmä). Mitkä ovat menetelmän pääperiaatteet ja toteutustavat? Millaisille asiakkaille ja millaisten kuntoutustavoitteiden saavuttamiseen menetelmä soveltuu? Millainen on menetelmän teoreettinen viitekehys? Millaiseen tieteelliseen näyttöön menetelmä soveltuu? Vastaa kirjan Treatment of Language Disorder in Children tietojen perusteella.