LASTENNEUROPSYKOLOGISET JA KOMMUNIKATIIVISET HÄIRIÖT
Kurssi toteutettiin nykyisessä muodossaan ensimmäistä kertaa syksyllä 2018, jolloin kurssin suoritustapana oli luennot, lukupiiri, ja neljän sivun essee vertaisarviointeineen.
Opinnot on aiemmin järjestetty eri tavoin, joten tältä sivulta löydät vanhojen vastaavien kurssien tenttikysymyksiä.
Johdanto kehityksellisten kommunikaation häiriöiden neurokognitiiviseen perustaan
Essee
1. Miten kuuloärsykkeiden auditorinen prosessointi vaikuttaa kielelliseen erityisvaikeuteen?
2. ADHD-potilaan kanssa toimimisen käyttäytymisohjeistus
3. Neurobiologiset tekijät kielenkehityksen häiriöissä
Vastaa lyhyesti
1. Lapsuusiän autismin oireet
2. CP-vamman varhaisoireet
3. Puheen ja kielen kehityksen poikkeavuuden ennusmerkkejä varhaislapsuudessa
Määrittele
1. Rettin oireyhtymä
2. Ydinänkytys
3. Avohonotus
4. Foneeminen virhe
Johdanto hankittujen häiriöiden neurokognitiiviseen perustaan ja kuntoutukseen
Oikein/väärin-väittämiä
1. Semanttinen muisti liittyy sijainnin ja ajan käsitteisiin
2. Homonyymi hemianopia = vastakkainen puoli on sokea
3. Afasian taustalla on usein monia eri etiologioita kuten aivoverenvuodot ja aivovammat
4. Semanttinen muisti on osa deklaratiivista muistia
5. Lewyn kappale taudissa on samanlaisia oireita kuin Parkinsonin taudissa
6. Afasiaan ei kuulu yleensä juuri tietynlaisia elämänlaadun heikkenemisen syitä
7. Parkinsonin tautiin kuuluu yleensä tietynlainen kognitiivinen heikentymä taudin edetessä
8. TIA ja SAV ovat aivoverenkiertohäiriöitä
9. Noin 20%:lla afasiaan sairastuneista oirekuva vaihtuu toiseen ainakin kerran
10. Kaksoisdissosiaatio tarkoittaa sitä, että yksi potilas onnistuu yhdessä tehtävässä hyvin ja toisessa tehtävässä hyvin. Toisella potilaalla taas toisinpäin.
11. 40-70%:lla aivovammaisista on apraksia.
12. Toimintakyvyn arvioimiseen on viime aikoina keksitty hyviä tutkimusmenetelmiä.
13. Bostonin koulukunnan mukainen afasioiden luokittelu sujuviin ja sujumattomiin on yleisesti tunnustettu ja hyväksytty ajatus.
14. Resurssit riittävät yleensä vain ymmärtämisen ongelmien kuntouttamiseen afasiaa sairastavilla.
15. Neglect oireyhtymässä on tyypillisintä että vasen puoli jätetään huomiotta