KOGNITIIVISEN JA NEUROPSYKOLOGIAN PERUSTEET
Kevät 2021 Tentaattori Henry Railo
15 lyhyttä kysymystä
- Mitä on myeliini ja miten se vaikuttaa hermosolun toimintaan?
- Mitä yhteistä on nykyisillä suuntauksilla ja frenologialla?
- Miten aktiopotentiaali syntyy?
- Muistijäljen konsolidaatio
- Aivoverkosto
- Simulaatioteoria
- Prosopagnosia
- Tono- ja retinotopia
- Hermosolutyypit
- Sokeanäkö
- Hermoston pääosat
- Ärsykkeisiin/muuhun toimintaan keskittymisen vaikutus herätevasteisiin
- nimeä aivojen primaarit alueet kuvan perusteella
- Mitä Wilder Penfield sai selville epilepsiapotilaiden aivoja tutkiessaan?
- Synestesia
Syksy 2017: tentaattorit Heikki Hämäläinen ja Jukka Hyönä
Neuropsykologia
1. Endorfiinit
2. Mieleenpainaminen, hermostolliset mekanismit ja häiriöt
3. Havaintokohteiden tunnistaminen näköjärjestelmässä
Kognitiivinen psykologia
1. Selitä lyhyesti, korkeintaan kolmella virkkeellä:
a) Mitä työmuisti tekee?
b) Selitä tiedon koodauksen spesifisyyshypoteesi
c) Mitä eri monokulaarisia vihjeitä käytetään kolmiulotteisuuden havaitsemiseen?
d) Mikä on priming-vaikutus?
e) Mistä tarkkaavaisuusräpäytys kertoo?
f) Onko moniresurssiteorian (Wickens) mukaan mahdollista lukea yhtä aikaa tenttiin ja kuunnella radion puheohjelmaa?
g) Mitä tarkoitetaan sokeanäöllä?
h) Kuvaa tutkimuksen mukaan kaksi tehokkainta oppimisstrategiaa
2. Miksi emme aina muista asioita ja toisinaan muistamme asioita väärin?
Syksy 2014
1. Termien/ilmiöiden selitys
a) aistimuksen ja havainnoinnin ero
b) top-down-prosessointi
c) sokeanäkö
d) ”tarkkaavaisuusräpäytys” (attentional blink)
e) piirreteoriat
f) koodauksen spesifisyys hypoteesi
g) kumihanskailluusio
h) työmuistin ja lyhytaikaisen muistin ero
i) kaksoisdissosiaatio
2. Kuvaile kahta tutkimusten mukaan tehokkainta oppimisstrategiaa.
2012
2. pikkukysymyksiä; esim. havainnon ja aistimuksen ero
3. Kuulojärjestelmän rakenne ja toiminta
4. Aivokuva; sijoita motorinen-, näkö-, kuulo-, sensorinen aivokuori
5. Käsitteitä
a) veriaivoeste
b) hyperpolarisaatio
c) sauva- ja tappisolut
2010
1. Tiedostamaton oppiminen, miten sitä selitetään kognitiivisen psykologian näkökulmasta?
2. Selitä
a) eksogeeninen tarkkaavaisuuden suuntautuminen
b) havainnon ja aistimuksen ero
c) liikkeenparadoksi
d) fonologinen kehä
e) keskusyksikkö (muistiin liittyen)
f) koodauksen spesifisyys (mieleen palauttamiseen liittyen)
g) sokeanäkö
h) priming-ilmiö
i) havaitsemisen selitys interaktiivisten mallien mukaan
3. Kosketusaistin perusrakenne, käytä pistekirjoitusta esimerkkinä.
4. Miten aktiopotentiaali saadaan aikaan ja miten ympyröivä myeliinituppi vaikuttaa aktiopotentiaaliin?