INTRODUCTION TO BILINGUALISM

Kevät 2021: Tentaattori Lehtonen

1. Why is it unwise to use norm-referenced measures when assessing bilingual children’s language abilities?
2. Is access to words in the bilingual mental lexicon language-selective or non-selective? Evaluate the evidence for both views.
3. What factors can affect a bilingual child’s proficiency in each language? State four (4) different factors.
4. Which features in the phonology of Finnish are typically challenging for a second language learner?

Kevät 2017

Lopputentti , Minna Laakso

1. Pohdi suomen kielen erityispiirteitä S2- oppijan näkökulmasta äänne- ja muototasolla

2. Millaisia tutkimushavaintoja on kaksi- ja monikielisten henkilöiden kuntoutumisesta afasiasta?

3. Miten puheterapeutti voi ottaa huomioon monikulttuurisuuden asiakastyössään? 

Välitentti, Elina Mainela-Arnold

1. Termien määritelmät: 
a) attritio
b) suksessiivinen kaksikielisyys
c) rinnakkainen aktivaatio
d) yhden tai kahden kielijärjestelmän hypoteesi

2. Tapauskuvaus arabiankielisestä tytöstä, joka suomalaiseen päiväkotiin mennessä ei osannut vielä suomea hyvin: tehtävänä kielitaidon arviointi 

Kevät 2014 

1. Miten erilaiset kaksikielistymisen mallit selittävät leksikaalisen haun toteutumista? 

2. Sanojen ja sanataivutusten tuottaminen kahdella kielellä 

3. Kaksikielinen vai kielihäiriöinen?
a) ratkaistavia pulmakohtia
b) arvioinnin kehys